När blir det för mycket?

Precis som på många platser ökar turismen även i Sverige, och Stockholm är en populär destination. Många besökare kommer förstås från olika delar av Sverige, men staden lockar allt fler från andra delar av världen. Dels beror det på lågprisflygen som gjort Stockholm väldigt lättillgänglig, men många kommer också med båt. Och då pratar jag inte bara finlandsfärjor, utan kryssningsfartyg som gör ett stopp på vägen runt Skandinavien eller flera platser i Europa. 254 stycken som kommer att anlöpa Stockholms hamnar i år, för att vara exakt.

gamla stan stockholm

Gamla stan, ett av Stockholms mest populära turistmål

I år räknar Stockholm stad med att ta emot ungefär en halv miljon kryssningspassagerare. Säsongen sträcker sig från 30 april till 21 oktober (det innebär närmare 2900 kryssningsturister per dag i snitt), och på den här tiden kommer resenärerna hinna spendera runt en halv miljard kronor. Kryssningsturism är big business, och arbetet med att utveckla Stockholm och andra städer i Sverige som kryssningsdestinationer pågår för fullt. Allra bäst är att få ett fartyg som antingen tar emot eller lämnar av passagerare, så kallade turnarounds, eftersom många då väljer att stanna ett par dagar i stan och det innebär ännu mer pengar i kassan i form av till exempel restaurangbesök, souvenirer och inträdesbiljetter.

En massa människor som vill besöka Stockholm, det är väl toppen? Jovisst, men som alltid gäller det att ha en balans. Varje turist ger inkomster, men hur mycket beror på hur den rör sig. En turist som spenderar sina pengar på färdiga turer från stora internationella företag bidrar lite till den lokala ekonomin – pengarna hamnar ju i någon annans fickor. Och blir det så många turister att det påverkar lokalbefolkningen, som när bostäder trängs undan för att ge plats för hotell eller att gatorna blir så fyllda av människor att det är svårt att ta sig fram eller att miljön påverkas negativt, så kan turismen bli mer av ett irritationsmoment och ett problem än en tillgång. Stockholm kanske inte har kommit riktigt dit ännu, men är kanske på väg.

Två andra platser som har upplevt massturismens baksidor är Venedig och Barcelona (läs tidigare inlägg), som båda har fått problem kopplade till den stora andelen turister och som i sig har lett till stora protester. Det handlar om saker som höjda levnadspriser, vardaglig service som försvinner och ersätts av souvenirbutiker eller turistställen, privatseringar av offentliga platser och slitage på grund av mängden människor. Båda städerna har också en stor andel kryssningsresenärer. Jag tycker mig kunna se flera likheter mellan dessa två städer och Stockholm, populära städer med stort kulturutbud som lockar trendiga besökare. Och så förstås turismutvecklingen. Det är som en stege där Venedig står högst med flest turister och mer långt gångna problem, sedan Barcelona strax efter och så Stockholm som knappar in. Turismen ska utvecklas, pengarna ska in, inkomsterna öka. Men staden? Befolkningen? Tänk om det skulle kosta inträde att gå över bron till Djurgården, som det numera gör att besöka Parc Güell i Barcelona. Eller att 60 000 skulle besöka Stockholm varje dag, lika många som besöker Venedig. Det pumpas in stora resurser i turismnäringen, med goda resultat. Men när är utvecklingen nog, och när kommer fler än kungafamiljen att reagera?

Just kryssningsturism är också intressant ur en annan aspekt, miljö. Jordens Vänner informerar om att ett kryssningsfartyg med 3000 passagerare, ungefär den storleksordning som flera av fartygen som stannar till i Stockholm har, i genomsnitt producerar 7 ton avfall – per dag. Mycket dumpas rakt ut i havet. Och under ett vanligt stopp på 10 timmar i hamn har fartyget hunnit släppa ut 66 ton koldioxid. För att hålla saker som belysning, kök och allt annat ombord som kräver energi är ett kryssningsfartyg nämligen igång under hela tiden. Det innebär i princip att när Stockholm har full beläggning så står fem gigantiska fartyg på ”tomgång”, medan passagerarna bussas runt mellan Vasamuseet och gamla stan.

I Venedig fick lokalbefolkningen nog och genomförde 2013 bland annat denna protest som nu går att skåda i affischform, där de hoppade i vattnet och blockerade vägen för kryssningsfartyg.

big ship venice

”Big ship, big shit”. Stor affisch på en av de stora turistgatorna i Venedig. Texten nere i vänstra hörnet lyder: ”Venice september 21 2013. Protesters swim in the Guidecca canal in an attempt to block the Venice tourist port. The protest was organized by venetians and enviromentalists who are opposed to cruise ships prossing the St. Mark’s basin.”

Förra året kunde vi läsa om hur överförfriskade turister som stökat runt på kvällarna fick bägarna att rinna över hos många Barcelonabor, som krävde ett stopp.

Turism, ja. Men den behöver vara hållbar. Det har inte varit några stora diskussioner eller massprotester kring turism i Stockholm ännu, men när blir det för mycket?

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *